Broodje Kunst, 9 juli 2013

dittbron 2Dit Broodje Kunst behelsde een rondleiding en uitleg bij de exposities van Eugenio Dittborn en Frans van de Laar.

In een tijd waarin sms’en, whatsappen en skypen de geëigende middelen zijn om alle hoeken van de wereld te bereiken, zijn we bijna vergeten dat nog niet eens zo heel lang geleden luchtpost de manier was om snel (vonden we toen) je boodschap naar verre oorden te sturen.

De Chileense kunstenaar Eugenio Dittborn maakte vanaf 1983 gebruik van de luchtpost om zijn kunstwerken te versturen, de zogeheten Airmail – Paintings. In speciale enveloppen verstuurde hij zijn opgevouwen schilderijen per luchtpost over de hele wereld. Zo was het voor hem mogelijk om ten tijde van de dictatuur van Pinochet alle bureaucratie te omzeilen en toch bekend te worden in de internationale kunstwereld.

Nog steeds zijn zijn kunstwerken op deze manier onderweg en nu te zien in Museum Het Domein. Als ondergrond voor zijn schilderijen gebruikt hij papier, niet geweven doek of katoendoek. Voor en tijdens het inrichten van de expositie hebben er uitgebreide gesprekken plaats gevonden  met de kunstenaar o.a. over de kleur van de muren en de verlichting (zo koud mogelijk). Hij combineert persoonlijke verhalen met andere onderwerpen die hij haalt uit Chileense kranten, antropologische boeken, tekeningen en portretten van Chileense psychiatrische patiënten. Hij speelt met de combinatie van de verhalen, soms met macabere humor. Regelmatig zien we bedden en karren in zijn schilderijen, een uiting van ingeperkt zijn, gevangen zitten. Er is echter ook een werk gebaseerd op Perron Nul in Rotterdam, een plek voor heroïneverslaafden. Peter Fransman deed de rondleiding over Eugenio Dittborn.

Na de koffie en de broodjes, gaf Kitty tekst en uitleg over de kunstenaar Frans van de Laar, in zijn tijd populair maar nu in de vergetelheid geraakt. Hij kreeg een klassieke opleiding in de beeldhouwkunst, maar legde zich ook toe op het schilderen. Zijn beelden “de kus” en “de denker” lijken geïnspireerd op het werk van Rodin. Van de Laar noemt zijn denker echter “de schoenlapper”. Zo voegt hij vaak humoristische details toe aan zijn werken. Veel van zijn beelden komen uit particulier bezit maar op de begraafplaats aan de Tongerseweg in Maastricht  zijn nog veel grafmonumenten van zijn hand te zien.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.