Broodje Kunst,14 oktober 2014

bk 141014Dinsdag 14 oktober  vond voor de allerlaatste keer de Vriendenactiviteit ‘Broodje Kunst’ plaats. Althans een Broodje Kunst in deze vorm binnen het Museum het Domein. Kitty Jansen-Rompen – Conservator Stedelijke Historie en Roel Arkesteijn – Conservator Hedendaagse Kunst – kondigden aan dat door het verdwijnen van ‘Het Domein’ deze activiteit niet meer op de huidige wijze zal kunnen doorgaan. In de lunchpauze vertelde Robert van Lanschot dat het bestuur van de ‘Vrienden van het Domein’ zich beraadt op de toekomst en binnenkort zal komen met nieuws over de ‘Vrienden’. Broodjes Kunst zullen niet zo maar verloren gaan!

De laatste ‘Broodje Kunst’ betrof de lopende tentoonstellingen ‘Limburg Atlantis’ , een ander verhaal over de eerste boeren’ en ‘The Yes Men, Out-Smarting Capitalism’

Limburg Atlantis

Kitty leidde de Vrienden rond en vertelde uitvoerig over de bedoeling en de opzet van de expositie. De titel van de expositie ‘Limburg Atlantis’ is gekozen vanwege de overeenkomst tussen de eerste boeren, de z.g. Bandkeramiekers en de legenden rond het verloren land van Atlantis. Beiden zijn ooit verdwenen en daarvoor zijn nooit sluitende verklaringen gevonden.

De cultuur van de Bandkeramiekers strekte zich uit in een groot Europees gebied tussen het huidige Hongarije en het huidige Limburg. Met name in het gebied tussen Maastricht/Elsloo/Stein en Sittard-Geleen zijn sinds de jaren 20 van de vorige eeuw vondsten gedaan die hebben geleid tot de nodige interpretaties en speculaties over leven van de Bandkeramiekers. In een afsluitende ‘brainstorm’ gaven ook de aanwezige Vrienden diverse mogelijke oorzaken voor het verdwijnen van deze Bandkeramiekers. Jammer is dat de cultuur van dit boerenvolk nog steeds niet is opgenomen in de canon van de Nederlandse geschiedenis die ’slechts’ teruggaat tot 3000 v. Chr., terwijl de Bandkeramische cultuur van 5500 tot 4400 v. Chr. bestond.

Kitty stond uitgebreid stil bij de diverse aardewerken vondsten waarvan de karakteristieke bandversieringen hebben gezorgd voor de naam Bandkeramiek.

Opvallend was de vaststelling dat de productie van het aardewerk hoogstwaarschijnlijk door vrouwen gebeurde. Typische ‘familie’-versieringen werden doorgegeven via moeder naar dochter en aan volgende generaties.

Het is de bedoeling dat er verbonden aan deze expositie in de komende tijd diverse toeristische activiteiten zullen worden ontwikkeld,  zoals fietsroutes langs de Bandkeramische vindplaatsen in de Euregio.  Wie nog meer wil weten over deze Euregionale cultuur kan deelnemen aan een internationaal congres dat van 6 t/m 9 november in de Stadsschouwburg van Sittard zal plaats vinden. Info via: www.lgog.nl

The Yes Men – ‘Out-Smarting Capitalism’

Roel presenteerde vol trots deze eerste Europese Museumexpositie van het duo The Yes Men (Bichlbaum en Bonanno ), afkomstig uit New York en al jaren bekende activistische artiesten.

Met hun undercover activiteiten weten ze zelfs de supergrote multinationals zodanig voor het voetlicht te brengen dat een miljoenenpubliek kan zien hoe fout zo’n concern bezig is. Roel ontving de Vrienden in het museum café waar de bezoeker direct wordt geconfronteerd met the Yes Men’s ‘reclamecampagne’ voor McDonalds. In deze campagne worden Gandhi, Che Guevara en vele andere wereldiconen, door McDonalds misbruikt om de verkoop van de hamburger te vergroten.

Lachwekkend, schrijnend en onthutsend zijn de spiegels die The Yes Men ons voorhouden. Vaak zo realistisch dat de vluchtige blik van een voorbijganger of kijker niet in de gaten heeft dat het om satire gaat. Hilarisch was de nepuitgave van de the New York Times in 2009 in een oplage van ruim 1 miljoen(!) exemplaren. Uitgebreid wordt deze ‘nep’ New York Times in het Domein geëxposeerd. Elke letter in die krant staat bol van bijtende satirische reacties op het neokapitalisme in de VS.

‘Wie financiert dit eigenlijk’ was een vraag van een Vriend. Roel legde uit dat the Yes Men eigenlijk een groot netwerk is geworden van vele vrijwilligers die via het internet helpen om nieuwe acties, interventies en manifestaties op te zetten. Zo wordt ook de financiering geregeld.

Al rond lopende door de zalen kwamen bij mij de herinneringen boven aan de ‘Limburgse’ Amsterdammer Dirk de Vroome, alias de Rooie Reus, die net als The Yes Men, met Rode Toog, Priesterkleding of Militair Uniform, de werkelijkheid op zijn kop zette en alles aan de kaak stelde dat de kleine man zijn levensvreugde ontnam.

The Yes Men doen er nog een flinke schep bovenop!

 

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.