De Pont en het Textielmuseum, 29.11.14

P1000762De Pont

We kregen eerst een uitleg over het gebouw, een voormalige wolfabriek. Voor het museum staat een beeld, de engel van Rob Birza. Het is de beschermengel van het museum en van alle arbeiders die in de fabriek hebben gewerkt. We bekeken een afbeelding het sterrenhemeltapijt van Ria van Eijk. Dit tapijt is alleen te zien bij officiële ontvangsten in het Paleis op de Dam.

P1000756Daarna werd de Groene Kamer van Marian Schouten bezocht: de muren zijn voorzien van groene tegels die ieder apart een schilderij vormden.

Een enthousiaste en deskundige gids bracht ons naar een muurschildering van Robert Zandvliet. In zijn werken laat Zandvliet vaak een achteruitkijkspiegel zien, waarmee hij wil aangeven dat je eerst achteruit moet kijken om vervolgens vooruit te kunnen kijken. Ook zijn  grotere werken – stenen uit de natuur waarbij het doek deel uitmaakt van het schilderij  – waren zeer aansprekend.

tilburg 1In een van de kleine wolkamertjes bevond zich een werk van Anish Kapoor. Het leek een rond  matje van vilt, maar de gids demonstreerde met haar arm dat het geen vlak oppervlak betrof maar een gat van 1.10 m. Heel verrassend. Fascinerend was ook een grote spiegel van gepolijst roestvrij staal. Een kant hol en de andere kant bol. Door van afstand te veranderen ten opzichte van de spiegel stond je eerst ondersteboven  en dan weer rechtop voor de spiegel. Een verwarrend effect. Deze spiegel was ook van Anish Kapoor.

Tot slot keken we nog naar de videowerken van Bilt Viola uitgevoerd als een vijfluik, de vier seizoenen uitbeeldend alsmede het verloop van een dag en een mensenleven. Dit alleswerd  heel traag uitgebeeld. Het was een heel amusante en interactieve rondleiding door dit hele bijzondere museum.

Textielmuseum

Na een korte wandeling van museum de Pont naar het TextielMuseum, genoten we een lunch op de rustieke zolder van het museum. Het gebouw was omgeven door een glazen wand en vanaf de bovenste verdieping was er een mooi panorama te zien en een overzicht van de fabriek. Er hingen 2 enorme lampions met slingers tot beneden in het museum café.

Er waren 2 gidsen, een mannelijke voor de meer technische uitleg en een vrouwelijke voor de kunstzinnige kant. Ik ben met de vrouwelijke gids meegegaan.

P1000837We kwamen in de fabriekshal, daar lagen diverse soorten wol klaar voor de duivelsmolen. De duivelsmolen is een machine om alle soorten wol door elkaar te halen, voor een homogene massa. In het Textiellab waren honderden stalen van garens en weeflappen te bekijken. De gids gaf uitleg over de kering en de inslag en de vele soorten en variaties van weefmogelijkheden. Ongelooflijk wat er allemaal mogelijk is. Via computers en printers worden ontwerpen gemaakt voor de te weven stoffen. Veel designers werken hier aan hun ontwerp of geven een opdracht. In een volgende ruimte stonden weefmachines, waaruit grote rollen stoffen uitkwamen.O.a. de handdoeken van Viktor en Rolf

Een ruimte verder was de tentoonstelling Building with the Textiles te bezichtigen. Er waren diverse ontwerpen voor het bouwen met flexibele materialen,  waarvan textiel, functionele en milieutechnische voordelen heeft. Prachtige foto’s, zoals de parasols van de Holy Mosque in Mekka. En de Prada Transformer, een gebouw dat met behulp van hijskranen op vier manieren kan worden neergezet.

P1000846Daarna bekeken projecten met interessante oplossing voor het licht. Er waren vouwstructuren die dienen om ruimtes flexibel in te delen en super Folds met geweven zonnecellen. De potentie van nieuwe stoffen die, verwarmen, oplichten en geur afgeven. Dus, in de toekomst gaan we nog in vreemde kleren lopen!

We bekeken nog de tentoonstelling Body Jewels: halssieraden, van ragdunne koperdraadjes, of met vormpjes uitgeknipte autobanden en andere rubbers, tot boleros van kunstbont en veren  en vele andere materialen. We kwamen niet uitgekeken. Verder hingen er de indrukwekkende doeken van Kustag Saksi.

De musea zijn een bezoek waard geweest.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.