Broodje Kunst, 24 mei 2016

bk 1Op dinsdag 24 mei 2016  werd een Broodje Kunst georganiseerd dat ingehaald moest worden. (Broodje Kunst op 9 maart werd namelijk afgelast). Deze bijeenkomst, inclusief broodje, werd gratis aangeboden als ‘goedmakertje’.  Ongeveer 25 vrienden genoten van twee exposities: Manufacta II  en Nils Norman.

Kitty Janssen leidde ons rond door de tentoonstelling Ver weg dichtbij (Manufacta II) die drie kunstenaars met elkaar verbindt: Lucien Laudy, glasnegatieven, Rosalie Laudy, modeontwerpster en Annemie Koenen, Vilster.

bk7Annemie Koenen is woonachtig in Sittard, mede eigenaar van drukkerij Pasklaar in Overhoven en internationaal gerenommeerd viltster. Zij heeft zich laten inspireren door werk van Lucien Laudy en Rosalie Laudy en brengt Kyrgyzstan (De Kirgizische republiek is een land in centraal Azië) met haar traditionele borduursels naar Sittard. Haar borduurwerk is namelijk mede gebaseerd op de oude technieken en tradities van dat land. (Met de serie Kaliper, in het Museum te bewonderen, heeft ze een prijs gewonnen). Het verwerken van de verschillende motieven van andere culturen is een heel contemplatief gebeuren: nadenken en beschouwen is een noodzakelijke attitude bij het ontwerpen van de kleuren van vilten accessoires, kleden en decoraties. Deze attributen zijn ingetogen van kleur, in zilver, in zwart en fragiel van vorm.

Tijdens de bewerking van de wollen garens (van Merino wol) draagt de kunstenaar handschoentjes, want wol kan plakkerig zijn, bv de paarse wol. Annemie verft haar wol met natuurlijke materialen. Vilten is een oude techniek, de haren van het schaap worden met zeep vermengd en dat geheel wordt goed samengedrukt. (Dat is heel globaal verwoord, wil je meer weten, kijk dan op internet).

bk4Opvallend aanwezig in het museum zijn een ballenbak met 2000 ballen en 150 koorden. De arbeidsuren zijn ontelbaar staat erbij. Voorts is ook een houten huis te zien, dat door de mannen is vervaardigd, de vrouwen stonden borg voor de aankleding middels borduursels. Overigens is alles te koop… als je de euro’s wilt laten rollen. Je zou je kunnen afvragen of dit alles kunst is. In ieder geval kan het als kunstig worden ervaren.

Lucien laudy ( 1888-1981 Den Haag) maakte borduursels voor koninklijke families, (in het museum is o.a. een ontwerp van de kleding van koningin Wilhelmina te zien). Haar ontwerpen van borduursels/stiksels zijn nog in mooie staat en stimuleren/moedigen Annemie aan

Rosalie Laudy (1882-1976 Sittard) studeerde o.a. Frans en geschiedenis, zij is bekend van haar glasnegatieven. Zij was internationaal een bekendheid en won diverse prijzen met haar afdrukken in de 20er jaren. Zij maakte o.a. landschappen, stads- en dorpsgezichten. In het museum vind je nog rekeningen uit Parijs, Düsseldorf, etc. Zij inspireerde Annemie met haar kunstwerken.

Tessa Reijnders vertelde over Nils Norman (Londen 1966)

bk2Nils werkt op het snijvlak van kunst in de openbare ruimte, architectuur en stedelijke ordening. Zo startte Tessa met haar verhaal. Norman zegt dat ieder bestaand planmatig bouwpatroon door mensen wordt bedacht, maar het kan ook anders. Daarom wil hij ons laten nadenken over de huidige openbare ruimtes en bestaande patronen. Waarom hanteren wij de gebruikelijk modellen als wij bv speeltoestellen voor kinderen bouwen, zo vraagt hij zich af. Uit de voorbeelden in het museum blijkt dat er andere modellen gebouwd kunnen worden met verrassende speelse vormen, anders dan de conventioneel gebouwde toestellen.  Verder laat hij unieke ontwerpen zien, zoals een fiets met eigen stroomvoorziening en een autobus die eveneens zijn eigen energie opwekt met behulp van planten. De kunstenaar gebruikt de natuur heel creatief in zijn utopistische alternatieve ontwerpen. De creaties van Nils hebben soms een humoristische ondertoon en zijn vluchtig, je vergeet ze weer snel. Misschien komt dat omdat de toepassing ingewikkeld is, zo niet onpraktisch en/of ondenkbaar. In de discussie met de vrienden werd de vraag gesteld wat wij van deze vorm van duurzaam/alternatief produceren vinden. Wij vonden in ieder geval dat fossiele brandstoffen hun langste tijd gehad hebben. Over een verdere uitwerking was in dit korte tijdsbestek te weinig ruimte om gefundeerd een mening te vormen. Kunstenaar Norman heeft in ieder geval de aftrap gegeven.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.